sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werven

5 Redenen om PowerPoint te gebruiken voor je presentatie

beter_presenteren.jpg

Wanneer PowerPoint ter sprake komt buitelen de presentatiedeskundigen nijdig over elkaar heen. Volgens sommigen is PowerPoint totaal uit den boze. Anderen juichen het weer toe. Mag je PowerPoint nu wel of niet gebruiken tijdens je presentatie?

Over een ding is wat mij betreft geen discussie mogelijk: jij bent de presentatie en niet een of ander technisch hulpmiddel. Kijk eens naar Ted.com Daar zie je geweldige presentaties met een minimum aan technische hulpmiddelen.

Dat kun jij uiteraard ook doen. Soms zijn enkele aansprekende foto's een prima aanvulling. Maar wat veel mensen niet weten is dat TED eindeloos oefent met de presentatoren en een sterke regie voert. Daarvoor ontbreekt bij de meeste mensen de tijd. Het wordt al helemaal lastig als je veel gegevens moet presenteren. Dan kun je haast niet zonder een hulpmiddel zoals PowerPoint. 

Er is natuurlijk helemaal niets tegen het gebruik van PowerPoint. Waar regelmatig alles mis mee is, is de manier waarop men PowerPoint inzet. In dit artikel vind je 5 belangrijke redenen die pleiten voor het gebruik van presentatiemiddelen zoals PowerPoint of Prezi.

1. Voorbereiding

Tenzij je een geboren spreker bent en je verhalen gemakkelijk uit je mouw schudt, is het verstandig om jezelf grondig voor te bereiden. Het maken van een presentatie biedt daarbij een prima houvast. Het geeft je de kans zorgvuldig te overdenken wat je wel of niet gaat vertellen.

Tip. Voor eenmalige presentaties is PowerPoint een uitkomst. De dia's dienen als 'spiekbriefje'. Zet de laptop goed zichtbaar voor je neer. Dan heeft vrijwel niemand het door wanneer je eventjes spiekt. Een ander trucje is om iets op het beeldscherm aan te wijzen.

Pas op. Wanneer je iets aanwijst, keer de zaal dan niet de rug toe.

Pas op. Lees nooit voor! Dan kun je net zo goed je mond houden en de hand-out uitreiken.

2. Structuur

Aan de hand van de presentatie breng je een duidelijke structuur aan in je verhaal. Het is supereenvoudig om de dia's op de computer te ordenen tot een logisch geheel. Een veel gebruikte structuur is kop, romp, staart. In de kop vertel je met zoveel woorden wat je gaat presenteren.

Tip. Beter is nog je publiek te motiveren en te vertellen wat het nut is om naar je te luisteren. Dat kan bijvoorbeeld prima aan de hand van een ervaring. Je vertelt bijvoorbeeld over een probleem wat je hebt meegemaakt en hoe je deze situatie ten goede hebt gekeerd.

Pas op. Sommige mensen beginnen met het vertellen van een grapje. Dat is gevaarlijk. Wanneer je publiek niet kan lachen om de grap, of erger de grap verkeerd valt, heb je de verkeerde toon voor je presentatie gezet.


De romp vormt de kern van je verhaal en in de staart vat je de belangrijkste punten nog eens kort een bondig samen en kun je een oproep tot aktie doen. 

Tip. Wellicht is het een beter idee om jouw publiek tot actie op te roepen voordat je het verhaal samenvat. Geef ze eventjes de kans daarop te reageren en vat dan samen. Het voordeel is dat je eventuele kritiek of suggesties nog 'mee kunt pakken'.

3. Beeldend

De moderne mens is gewend geraakt aan een mix van beelden en geluiden. Dus is er niets mis mee om je verhaal daarmee te illustreren. Sterker nog: wanneer je bijpassende beelden (zoals foto's) verzamelt, maken deze jouw verhaal een stuk krachtiger. Nog sterker: zonder beelden zou het er wel eens toe kunnen leiden dat mensen het een saaie bedoening vinden.

Af en toe een geluidje kan ook wat leven in de brouwerij brengen. Overdrijf daarmee niet. Ook een kort videofragment is prima mogelijk. In alle gevallen ligt de nadruk natuurlijk op het woord 'fragment'.

Tip. Overtuig jezelf ervan dat de beelden (geluiden en video) jouw verhaal daadwerkelijk versterken. Vraag ook aan anderen welke associaties deze oproepen.

Tip. Beperk de informatie per dia. Maak er geen ratjetoe van.

4. Ingewikkelde informatie

PowerPoint is natuurlijk prachtig voor het overbrengen van complexe informatie. Denk daarbij aan allerlei cijfers en diagrammen. Dit is informatie die je vrijwel niet via het gesproken woord kunt overbrengen. Dien het in hapklare brokken op.

Tip. Vereenvoudig grafieken. Haal overbodige gegevens weg.

Tip. Gebruik maximaal 3 tot 5 bullets met steekwoorden of korte zinnen per dia.

Pas op. Beperk het aantal dia's. Een aardige vuistregel is gemiddeld 1 dia per 3 minuten.

5. Hand-out

Nog een voordeel van presentatiemiddelen: je kunt hand-outs met aantekeningen uitdelen aan het publiek. Op deze manier stel je ze in staat de zaken nog eens op hun gemak door te nemen. Daarnaast is het mogelijk je presentatie verder te verspreiden via sociale media. Denk bijvoorbeeld aan Slideshare.

Tenslotte: een PowerPoint/Prezi-presentatie is en blijft een hulpmiddel. Het dient er toe het verhaal te versterken. Jij bent het verhaal. Zelfs de mooiste presentatie kan het niet verhullen wanneer de spreker allerlei standaardfouten maakt.

PS. Voor korte speeches of een toespraak bij speciale gelegenheden is PowerPoint natuurlijk minder (niet) geschikt.

Meer weten over:

idee.jpgDeze verkooptips mag je niet missen

Je wilt natuurlijk alles uit je vak halen. Dus ben je altijd op zoek naar nieuwe tips, ideeën en trucs. Je vindt op deze site meer dan 600 blogs en nog veel meer tips. Er komen elke week nieuwe blogs bij.

Meld je snel aan voor de wekelijkse tips. Dan mis je er nooit een! Het is helemaal gratis en zonder enige verplichting. Gewoon doen!

GRATIS VERKOOPTIPS

Ontvang elke week praktische tips waardoor je direct meer verkoopt!
Je kunt je elk moment afmelden
Kado - Meld je direct aan en ontvang een boekje boordevol tips!
Ontvang gratis tips
Verkooptrainingen

winnaar_b2b.jpg

Scoren met je verkoopgesprekken

Wil jij alles uit je verkoopgesprekken halen? Dan is deze training een aanrader. Je leert alles over behoeften bepalen, slimme vragen stellen en effectief afsluiten...


Verkoop-binnendienst-telefoongesprek.jpgNieuwe klanten werven via de telefoon

Leer hoe je sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werft via de telefoon. Je gaat na 1 dag naar huis met een methode die werkt... 


Verkooptraining op maat

Verkooptrainingen speciaal op maat voor bedrijven of groepen medewerkers. Vraag vrijblijvend informatie aan...

Boeken

sluitdedeal_paperback.jpgSluit de deal!

Ze zeggen wel eens 'always be closing'. Is het verstandig dit verkoop-abc'tje toe te passen? Het antwoord zal je verbazen. In dit boek lees je alles over de beste manier om instemming van de klant te krijgen en orders af te sluiten.

Uiteraard vind je nog veel meer tips en adviezen in dit compacte boek. Je leert onder andere 15 afsluittechnieken die elke verkoper hoort te weten en moet kunnen toepassen.

Kortom: slimme verkoopgesprekken voeren en meer orders scoren!

Diensten
Verkooptraining
Presentaties
Online coaching

scheidinglijn.png

Informatief
Blog
Boeken (webshop)
Sales Tools

scheidinglijn.png

Site info
Adres en route
Contact
Over deze site
Sitemap