sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werven

Meer verkopen door te slijmen

selfie.jpg

Pst... slijm je wel eens? Vast niet hè. Zoiets doe je natuurlijk niet!  Het past niet bij je en mensen hebben zoiets direct door. Of valt dat laatste wel mee?

Hoe gevoelig zijn mensen eigenlijk voor een aai over hun bol? En: heb je er iets aan in de verkoop?

De proef op de som

Roos Vonk hoogleraar Sociale Psychologie in Nijmegen nam de proef op de som. Met een serie experimenten ontdekte ze dat mensen slijmgedrag tegenover iemand anders direct herkennen, maar tegenover zichzelf minder.

Wij vinden het wel fijn wanneer iemand ons een beetje ophemelt. Diep in ons achterhoofd twijfelen wij wel eens aan de motieven van de slijmer, maar het bevestigd wel ons vaak iets te rooskleurige zelfbeeld. Wat de slijmer in feite doet is dit te rooskleurige zelfbeeld bevestigen. 

Ja maar...? Dat is toch niet eerlijk? Misschien niet. Maar mensen liegen kennelijk graag tegen zichzelf. Ze plaatsen zichzelf in het centrum van de aandacht. Denk bijvoorbeeld aan de 'selfie rage' en het vaak te positieve beeld dat mensen schetsen via sociale media. Kortom: wij zijn over het algemeen best wel ingenomen met onszelf. Als iemand dat bevestigt vinden wij dat prettig. Wie bedriegt nou wie?

En dat heeft voordelen.

Slijmende verkopers verkopen volgens Roos Vonk twee keer zoveel* als verkopers die alleen maar aardig doen. En ook je manager zou wel eens gevoeliger voor je geslijm kunnen zijn dan hij zelf wil toegeven.

Pas op. Twee keer zoveel? Dit gaat vooral op in eenvoudige verkoopsituaties. Bij ingewikkelde trajecten liggen de zaken subtieler. Maar ook dan kan op goed getimede momenten slijmen helpen om de order binnen te halen.

Dus???

Wat let je? Slijm er op los! Tip. Wacht eventjes met je vleierij. Veel verkopers maken aan het begin van hun gesprekken lovende opmerkingen die overkomen als clichés. Denk aan:

  • 'Gut wat heeft u een mooi kantoor!'
  • 'Wat een mooi schilderij heeft u daar aan de wand hangen!
  • 'Die trofee, wat is dat knap, zoiets win je niet elke dag!'

Dat hebben de meeste mensen zo langzamerhand wel door. Zie het artikel: 'Een rundveegesprek houden?'

Heb dus even geduld en plaats af en toe een lovende opmerking tussendoor. Bijvoorbeeld: 'Dat heeft u perfect voor elkaar. Zoiets zie ik niet alle dagen!' Gegarandeerd dat je meer verkoopt. Gebaseerd op de column 'Slijmen helpt' van Roos Vonk (Intermediair, 11 oktober 2007.

Meer artikelen over:

idee.jpgDeze verkooptips mag je niet missen

Je wilt natuurlijk alles uit je vak halen. Dus ben je altijd op zoek naar nieuwe tips, ideeën en trucs. Je vindt op deze site meer dan 600 blogs en nog veel meer tips. Er komen elke week nieuwe blogs bij.

Meld je snel aan voor de wekelijkse tips. Dan mis je er nooit een! Het is helemaal gratis en zonder enige verplichting. Gewoon doen!

GRATIS VERKOOPTIPS

Ontvang elke week praktische tips waardoor je direct meer verkoopt!
Je kunt je elk moment afmelden
Kado - Meld je direct aan en ontvang een boekje boordevol tips!
Ontvang gratis tips
Verkooptrainingen

Klantgerichte offertes schrijven

Offerte-quote.jpgVraag jij jezelf wel eens af waarom zoveel offertes ongelezen in het vakje 'nog te doen' verdwijnen bij klanten? En hoe jij ervoor zorgt dat men jouw offertes wel leest? En goedkeurt? Je leert het in deze praktische online training...


Nieuwe klanten werven via de telefoon

Acquisitietraining nieuwe klanten werven via de telefoon.jpgVind je telefonische acquisitie lastig? Vallen de resultaten tegen? Lijkt het op een loterij met heel veel nieten?

Kortom: hunker je naar meer afspraken? Dan is deze online training precies wat je zoekt. Je haalt direct meer resultaat uit je telefonische acquisitiegesprekken!


Effectief omgaan met bezwaren en tegenwerpingen

succesvol verkoopgesprek.jpgElke verkoper heeft er mee te maken: klanten of prospects die de kont tegen de krib gooien en allerlei bezwaren en tegenwerpingen opwerpen. Bezwaren zijn van die vervelende obstakels die de afronding van de verkoop in de weg staan.

Na deze online training heb jij er veel minder last van. En komen ze er toch? Dan weet jij hoe je dat varkentje moet wassen en de order toch afsluit. 


Verkooptraining op maat

Verkooptrainingen speciaal op maat voor bedrijven of groepen medewerkers. Vraag vrijblijvend informatie aan...

Boeken

Sluitdedeal125.jpgSluit de deal!

Ze zeggen wel eens 'always be closing'. Is het verstandig dit verkoop-abc'tje toe te passen? Het antwoord zal je verbazen. In dit boek lees je alles over de beste manier om instemming van de klant te krijgen en orders af te sluiten.

Uiteraard vind je nog veel meer tips en adviezen in dit compacte boek. Je leert onder andere 15 afsluittechnieken die elke verkoper hoort te weten en moet kunnen toepassen.

Kortom: slimme verkoopgesprekken voeren en meer orders scoren!

Contactinfo

SalesQuest
Acropolis 29
2134 BG  Hoofddorp
T: 023 - 737 06 28
Contact opnemen...

Diensten
Verkooptraining
Presentaties

scheidinglijn.png

Informatief
Blog
Boeken (webshop)
Sales Tools

scheidinglijn.png

Site info
Adres en route
Contact
Over deze site
Sitemap