Stop een beetje LSD in je verkoopgesprekken
LSD is dat niet die drug waarvan je gaat hallucineren? Inderdaad. Maar LSD is ook een afkorting die staat voor een uitermate effectieve verkooptechniek.
Wanneer je deze formule regelmatig in je verkoopgesprekken toepast, is de kans groot dat jij en de klant elkaar beter begrijpen. Daardoor nemen je kansen op een geslaagd verkoopgesprek flink toe.
Wat betekent de afkorting LSD? LSD staat voor:
- Luisteren
- Samenvatten
- Doorvragen
Hieronder vind je een toelichting bij de onderdelen van deze formule.
1. Luisteren
Dit advies is zo oud als de weg naar Rome. Toch blijkt het in de praktijk telkens weer lastig om goed naar anderen te luisteren. Een belangrijk struikelblok bij luisteren zijn onze eigen gedachten. Niet zelden zijn wij tijdens het aanhoren van een klant al bezig met het formuleren van een antwoord.
Tip. Zet je eigen gedachten eventjes op laag pitje. Luister met al je zintuigen naar wat de klant vertelt. Wacht ook met het geven van een antwoord nadat de ander is uitgesproken.
2. Samenvatten
Vat samen en herhaal met je eigen woorden wat de ander zojuist heeft gezegd. Sluit af met: 'Heb ik dat goed begrepen?' of 'Is dit een correcte weergave van uw gedachten?' Dit heeft 2 belangrijke voordelen, je geeft:
- je gesprekspartner het gevoel dat je aandacht aan hem besteedt,
- de klant de kans om nog wat toe te voegen, of wanneer je het verkeerd hebt begrepen, je te corrigeren.
Tip. Wil je meer en betere vraagtechnieken leren? Dan is de training 'Scoren met je verkoopgesprekken' een uitstekend idee. Wedden dat je snel meer omzet scoort? |
3. Doorvragen
Het gesprek krijgt meer diepgang wanneer je concreet ingaat op wat je gesprekspartner vertelt. Stel de klant vertelde zojuist dat ze ooit in het verleden een soortgelijke oplossing hebben overwogen, maar er toen vanaf zagen. Wanneer hij dit niet verder toelicht is het verstandig om te vragen:
'Wat was de reden dat u er toen niet aan bent begonnen?'
Hiermee krijgt je belangrijke twijfels boven water. Het geeft je de kans hierop in te gaan en een passend antwoord te geven. Het is heel eenvoudig, vraag bijvoorbeeld:
- 'Kunt u daarover iets meer vertellen?'
- 'Hoe zit dat precies? Kunt u dat verder toelichten?
- 'Hoe kijken anderen binnen uw organisatie tegen dit probleem aan?'
Tenslotte In zijn boek 'De klantenfluisteraar' geeft auteur Jan van Setten een iets andere invulling aan de LSD-formule. Bij hem staat de 'D' voor 'doorgronden'. Dat is uiteraard een uitstekende gedachte. Want daar draait het tenslotte allemaal om: eerst de klant goed begrijpen en pas daarna een passend aanbod doen. |
Meer weten over:
|
GRATIS VERKOOPTIPS
Ontvang elke week praktische tips waardoor je direct meer verkoopt!Klantgerichte offertes schrijven
Vraag jij jezelf wel eens af waarom zoveel offertes ongelezen in het vakje 'nog te doen' verdwijnen bij klanten? En hoe jij ervoor zorgt dat men jouw offertes wel leest? En goedkeurt? Je leert het in deze praktische online training...
Nieuwe klanten werven via de telefoon
Vind je telefonische acquisitie lastig? Vallen de resultaten tegen? Lijkt het op een loterij met heel veel nieten?
Kortom: hunker je naar meer afspraken? Dan is deze online training precies wat je zoekt. Je haalt direct meer resultaat uit je telefonische acquisitiegesprekken!
Effectief omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Elke verkoper heeft er mee te maken: klanten of prospects die de kont tegen de krib gooien en allerlei bezwaren en tegenwerpingen opwerpen. Bezwaren zijn van die vervelende obstakels die de afronding van de verkoop in de weg staan.
Na deze online training heb jij er veel minder last van. En komen ze er toch? Dan weet jij hoe je dat varkentje moet wassen en de order toch afsluit.
Verkooptraining op maat
Verkooptrainingen speciaal op maat voor bedrijven of groepen medewerkers. Vraag vrijblijvend informatie aan...
Boeken
Sluit de deal!
Ze zeggen wel eens 'always be closing'. Is het verstandig dit verkoop-abc'tje toe te passen? Het antwoord zal je verbazen. In dit boek lees je alles over de beste manier om instemming van de klant te krijgen en orders af te sluiten.
Uiteraard vind je nog veel meer tips en adviezen in dit compacte boek. Je leert onder andere 15 afsluittechnieken die elke verkoper hoort te weten en moet kunnen toepassen.
Kortom: slimme verkoopgesprekken voeren en meer orders scoren!
Contactinfo
SalesQuest
Acropolis 29
2134 BG Hoofddorp
T: 023 - 737 06 28
Contact opnemen...