sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werven

Stop een beetje LSD in je verkoopgesprekken

lsd_beterluisteren.jpg

LSD is dat niet die drug waarvan je gaat hallucineren? Inderdaad. Maar LSD is ook een afkorting die staat voor een uitermate effectieve verkooptechniek.

Wanneer je deze formule regelmatig in je verkoopgesprekken toepast, is de kans groot dat jij en de klant elkaar beter begrijpen. Daardoor nemen je kansen op een geslaagd verkoopgesprek flink toe.

Wat betekent de afkorting LSD? LSD staat voor:

  • Luisteren
  • Samenvatten
  • Doorvragen

Hieronder vind je een toelichting bij de onderdelen van deze formule.

1. Luisteren

Dit advies is zo oud als de weg naar Rome. Toch blijkt het in de praktijk telkens weer lastig om goed naar anderen te luisteren. Een belangrijk struikelblok bij luisteren zijn onze eigen gedachten. Niet zelden zijn wij tijdens het aanhoren van een klant al bezig met het formuleren van een antwoord.

Tip. Zet je eigen gedachten eventjes op laag pitje. Luister met al je zintuigen naar wat de klant vertelt. Wacht ook met het geven van een antwoord nadat de ander is uitgesproken.

2. Samenvatten

Vat samen en herhaal met je eigen woorden wat de ander zojuist heeft gezegd. Sluit af met: 'Heb ik dat goed begrepen?' of 'Is dit een correcte weergave van uw gedachten?' Dit heeft 2 belangrijke voordelen, je geeft:

  1. je gesprekspartner het gevoel dat je aandacht aan hem besteedt,
  2. de klant de kans om nog wat toe te voegen, of wanneer je het verkeerd hebt begrepen, je te corrigeren.

Tip. Wil je meer en betere vraagtechnieken leren? Dan is de training 'Scoren met je verkoopgesprekken' een uitstekend idee. Wedden dat je snel meer omzet scoort?

3. Doorvragen

Het gesprek krijgt meer diepgang wanneer je concreet ingaat op wat je gesprekspartner vertelt. Stel de klant vertelde zojuist dat ze ooit in het verleden een soortgelijke oplossing hebben overwogen, maar er toen vanaf zagen. Wanneer hij dit niet verder toelicht is het verstandig om te vragen:

'Wat was de reden dat u er toen niet aan bent begonnen?'

Hiermee krijgt je belangrijke twijfels boven water. Het geeft je de kans hierop in te gaan en een passend antwoord te geven. Het is heel eenvoudig, vraag bijvoorbeeld:

  • 'Kunt u daarover iets meer vertellen?'
  • 'Hoe zit dat precies? Kunt u dat verder toelichten?
  • 'Hoe kijken anderen binnen uw organisatie tegen dit probleem aan?'

Tenslotte

In zijn boek 'De klantenfluisteraar' geeft auteur Jan van Setten een iets andere invulling aan de LSD-formule. Bij hem staat de 'D' voor 'doorgronden'. Dat is uiteraard een uitstekende gedachte. Want daar draait het tenslotte allemaal om: eerst de klant goed begrijpen en pas daarna een passend aanbod doen.

Meer weten over: 

idee.jpgDeze verkooptips mag je niet missen

Je wilt natuurlijk alles uit je vak halen. Dus ben je altijd op zoek naar nieuwe tips, ideeën en trucs. Je vindt op deze site meer dan 600 blogs en nog veel meer tips. Er komen elke week nieuwe blogs bij.

Meld je snel aan voor de wekelijkse tips. Dan mis je er nooit een! Het is helemaal gratis en zonder enige verplichting. Gewoon doen!

GRATIS VERKOOPTIPS

Ontvang elke week praktische tips waardoor je direct meer verkoopt!
Je kunt je elk moment afmelden
Kado - Meld je direct aan en ontvang een boekje boordevol tips!
Ontvang gratis tips
Verkooptrainingen

Klantgerichte offertes schrijven

Offerte-quote.jpgVraag jij jezelf wel eens af waarom zoveel offertes ongelezen in het vakje 'nog te doen' verdwijnen bij klanten? En hoe jij ervoor zorgt dat men jouw offertes wel leest? En goedkeurt? Je leert het in deze praktische online training...


Nieuwe klanten werven via de telefoon

Acquisitietraining nieuwe klanten werven via de telefoon.jpgVind je telefonische acquisitie lastig? Vallen de resultaten tegen? Lijkt het op een loterij met heel veel nieten?

Kortom: hunker je naar meer afspraken? Dan is deze online training precies wat je zoekt. Je haalt direct meer resultaat uit je telefonische acquisitiegesprekken!


Effectief omgaan met bezwaren en tegenwerpingen

succesvol verkoopgesprek.jpgElke verkoper heeft er mee te maken: klanten of prospects die de kont tegen de krib gooien en allerlei bezwaren en tegenwerpingen opwerpen. Bezwaren zijn van die vervelende obstakels die de afronding van de verkoop in de weg staan.

Na deze online training heb jij er veel minder last van. En komen ze er toch? Dan weet jij hoe je dat varkentje moet wassen en de order toch afsluit. 


Verkooptraining op maat

Verkooptrainingen speciaal op maat voor bedrijven of groepen medewerkers. Vraag vrijblijvend informatie aan...

Boeken

Sluitdedeal125.jpgSluit de deal!

Ze zeggen wel eens 'always be closing'. Is het verstandig dit verkoop-abc'tje toe te passen? Het antwoord zal je verbazen. In dit boek lees je alles over de beste manier om instemming van de klant te krijgen en orders af te sluiten.

Uiteraard vind je nog veel meer tips en adviezen in dit compacte boek. Je leert onder andere 15 afsluittechnieken die elke verkoper hoort te weten en moet kunnen toepassen.

Kortom: slimme verkoopgesprekken voeren en meer orders scoren!

Contactinfo

SalesQuest
Acropolis 29
2134 BG  Hoofddorp
T: 023 - 737 06 28
Contact opnemen...

Diensten
Verkooptraining
Presentaties

scheidinglijn.png

Informatief
Blog
Boeken (webshop)
Sales Tools

scheidinglijn.png

Site info
Adres en route
Contact
Over deze site
Sitemap