sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werven

Stop een beetje LSD in je verkoopgesprekken

lsd_beterluisteren.jpg

LSD is dat niet die drug waarvan je gaat hallucineren? Inderdaad. Maar LSD is ook een afkorting die staat voor een uitermate effectieve verkooptechniek.

Wanneer je deze formule regelmatig in je verkoopgesprekken toepast, is de kans groot dat jij en de klant elkaar beter begrijpen. Daardoor nemen je kansen op een geslaagd verkoopgesprek flink toe.

Wat betekent de afkorting LSD? LSD staat voor:

  • Luisteren
  • Samenvatten
  • Doorvragen

Hieronder vind je een toelichting bij de onderdelen van deze formule.

1. Luisteren

Dit advies is zo oud als de weg naar Rome. Toch blijkt het in de praktijk telkens weer lastig om goed naar anderen te luisteren. Een belangrijk struikelblok bij luisteren zijn onze eigen gedachten. Niet zelden zijn wij tijdens het aanhoren van een klant al bezig met het formuleren van een antwoord.

Tip. Zet je eigen gedachten eventjes op laag pitje. Luister met al je zintuigen naar wat de klant vertelt. Wacht ook met het geven van een antwoord nadat de ander is uitgesproken.

2. Samenvatten

Vat samen en herhaal met je eigen woorden wat de ander zojuist heeft gezegd. Sluit af met: 'Heb ik dat goed begrepen?' of 'Is dit een correcte weergave van uw gedachten?' Dit heeft 2 belangrijke voordelen, je geeft:

  1. je gesprekspartner het gevoel dat je aandacht aan hem besteedt,
  2. de klant de kans om nog wat toe te voegen, of wanneer je het verkeerd hebt begrepen, je te corrigeren.

Tip. Wil je meer en betere vraagtechnieken leren? Dan is de training 'Scoren met je verkoopgesprekken' een uitstekend idee. Wedden dat je snel meer omzet scoort?

3. Doorvragen

Het gesprek krijgt meer diepgang wanneer je concreet ingaat op wat je gesprekspartner vertelt. Stel de klant vertelde zojuist dat ze ooit in het verleden een soortgelijke oplossing hebben overwogen, maar er toen vanaf zagen. Wanneer hij dit niet verder toelicht is het verstandig om te vragen:

'Wat was de reden dat u er toen niet aan bent begonnen?'

Hiermee krijgt je belangrijke twijfels boven water. Het geeft je de kans hierop in te gaan en een passend antwoord te geven. Het is heel eenvoudig, vraag bijvoorbeeld:

  • 'Kunt u daarover iets meer vertellen?'
  • 'Hoe zit dat precies? Kunt u dat verder toelichten?
  • 'Hoe kijken anderen binnen uw organisatie tegen dit probleem aan?'

Tenslotte

In zijn boek 'De klantenfluisteraar' geeft auteur Jan van Setten een iets andere invulling aan de LSD-formule. Bij hem staat de 'D' voor 'doorgronden'. Dat is uiteraard een uitstekende gedachte. Want daar draait het tenslotte allemaal om: eerst de klant goed begrijpen en pas daarna een passend aanbod doen.

Meer weten over: 

idee.jpgDeze verkooptips mag je niet missen

Je wilt natuurlijk alles uit je vak halen. Dus ben je altijd op zoek naar nieuwe tips, ideeën en trucs. Je vindt op deze site meer dan 600 blogs en nog veel meer tips. Er komen elke week nieuwe blogs bij.

Meld je snel aan voor de wekelijkse tips. Dan mis je er nooit een! Het is helemaal gratis en zonder enige verplichting. Gewoon doen!

GRATIS VERKOOPTIPS

Ontvang elke week praktische tips waardoor je direct meer verkoopt!
Je kunt je elk moment afmelden
Kado - Meld je direct aan en ontvang een boekje boordevol tips!
Ontvang gratis tips
Verkooptrainingen

Actief verkopen vanuit de binnendienst.jpgActief verkopen vanuit de binnendienst

Actief verkopen en perfecte service verlenen zijn een 'must' voor commerciële binnendienstmedewerkers. Je leert in één dag alle cruciale vaardigheden voor een succesvolle start in de binnendienst... 


Acquisitietraining nieuwe klanten werven via de telefoon.jpgNieuwe klanten werven via de telefoon

Vind je telefonische acquisitie lastig? Vallen de resultaten tegen? Lijkt het op een loterij met heel veel nieten?

Kortom: hunker je naar meer afspraken? Dan is deze training precies wat je zoekt. Je haalt direct meer resultaat uit je telefonische acquisitiegesprekken!


Verkooptraining op maat

Verkooptrainingen speciaal op maat voor bedrijven of groepen medewerkers. Vraag vrijblijvend informatie aan...

Boeken

slimonderhandelen125.jpgSlim onderhandelen over prijzen

Hakketakken klanten steeds vaker over jouw prijzen? Loop je deals mis omdat klanten vinden dat je te duur bent? Dan is dit praktische boek de oplossing voor het probleem.

Je leert hoe je het verkoopgesprek opbouwt en op het juiste moment je prijs presenteert. Tja... en als ze dan toch moeilijk gaan doen, dan vind je talloze slimme oplossingen.

Diensten
Verkooptraining
Presentaties
Online coaching

scheidinglijn.png

Informatief
Blog
Boeken (webshop)
Sales Tools

scheidinglijn.png

Site info
Adres en route
Contact
Over deze site
Sitemap