sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werven

De voordelen en nadelen van spiegelen

Spiegelen-voor en tegen.jpgHet is een bekend advies: spiegel het gedrag van jouw gesprekspartner want dan zou er een 'klik' ontstaan. Is dit een goed of een slecht advies?

Spiegelen is het nabootsen van de gedragingen van je gesprekspartner. Bijvoorbeeld: de klant spreekt langzaam en je neemt zijn tempo over. De klant leunt naar voren en jij doet hetzelfde.

Spiegelen doen wij allemaal

De een spiegelt van nature veel meer dan de ander. Mensen die onbewust veel spiegelen hebben een voorsprong op mensen die dat minder vaak doen. Spiegelen is voornamelijk een onbewust proces.

Spiegelen zie je soms heel duidelijk bij mensen die verliefd op elkaar zijn. Maar ook bij mensen die verder van elkaar af staan, zie je dat ze elkaars gedragingen ongemerkt overnemen. Denk daarbij aan zowel de verbale- als de non verbale communicatie.

Een groot voordeel van spiegelen is dat er een soort van harmonie ontstaat. De gesprekspartners komen ongemerkt nader tot elkaar. Het leidt regelmatig tot een groter guneffect.

Dus dan maar bewust gaan spiegelen?

Dat is nog maar de vraag. Aan bewust spiegelen kleven ook nadelen:

  • Wanneer jij bijvoorbeeld een rustige en bedachtzame spreker bent en je spiegelt het gedrag van een snelle, impulsieve, spreker, kan het onnatuurlijk overkomen.

  • Een ander nadeel van bewust spiegelen is dat het veel energie kost. Wanneer je jezelf te veel op één aspect van de communicatie concentreert, loop je het risico dat je andere zaken over het hoofd ziet. Bijvoorbeeld oppervlakkige vragen stelt.

  • Wanneer je negatief gedrag van jouw gesprekspartner spiegelt, leidt dit juist tot verwijdering en niet tot toenadering.

Wat is wijsheid?

Het is een feit dat mensen die van nature gemakkelijk spiegelen een voorsprong op anderen hebben. Jezelf daarin oefenen is een goede zaak. Doe dit eerst in relatief veilige situaties, bijvoorbeeld in gesprekken met familie of vrienden.

Begin eens met te letten op de lichaamstaal van anderen. Neem die af en toe over en bekijk wat er gebeurt. Vervolgens pas je wat je hebt geleerd toe in je verkoopgesprekken. Bijvoorbeeld eventjes aan het begin. Of op een moment dat het je goed uitkomt in een gesprek. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de afsluitende fase van het gesprek.

Advies: wij spiegelen allemaal van nature. Dus wanneer je er te bewust mee bezig bent kan het verkeerd overkomen. Zeker wanneer je gesprekspartner in de gaten krijgt dat je het bewust doet. Oefen eerst en pas het vervolgens met mate toe.

Meer weten over: 

idee.jpgDeze verkooptips mag je niet missen

Je wilt natuurlijk alles uit je vak halen. Dus ben je altijd op zoek naar nieuwe tips, ideeën en trucs. Je vindt op deze site meer dan 600 blogs en nog veel meer tips. Er komen elke week nieuwe blogs bij.

Meld je snel aan voor de wekelijkse tips. Dan mis je er nooit een! Het is helemaal gratis en zonder enige verplichting. Gewoon doen!

GRATIS VERKOOPTIPS

Ontvang elke week praktische tips waardoor je direct meer verkoopt!
Je kunt je elk moment afmelden
Kado - Meld je direct aan en ontvang een boekje boordevol tips!
Ontvang gratis tips
Verkooptrainingen

Actief verkopen vanuit de binnendienst.jpgActief verkopen vanuit de binnendienst

Actief verkopen en perfecte service verlenen zijn een 'must' voor commerciële binnendienstmedewerkers. Je leert in één dag alle cruciale vaardigheden voor een succesvolle start in de binnendienst... 


Acquisitietraining nieuwe klanten werven via de telefoon.jpgNieuwe klanten werven via de telefoon

Vind je telefonische acquisitie lastig? Vallen de resultaten tegen? Lijkt het op een loterij met heel veel nieten?

Kortom: hunker je naar meer afspraken? Dan is deze training precies wat je zoekt. Je haalt direct meer resultaat uit je telefonische acquisitiegesprekken!


Verkooptraining op maat

Verkooptrainingen speciaal op maat voor bedrijven of groepen medewerkers. Vraag vrijblijvend informatie aan...

Boeken

slimonderhandelen125.jpgSlim onderhandelen over prijzen

Hakketakken klanten steeds vaker over jouw prijzen? Loop je deals mis omdat klanten vinden dat je te duur bent? Dan is dit praktische boek de oplossing voor het probleem.

Je leert hoe je het verkoopgesprek opbouwt en op het juiste moment je prijs presenteert. Tja... en als ze dan toch moeilijk gaan doen, dan vind je talloze slimme oplossingen.

Contactinfo

SalesQuest
Acropolis 29
2134 BG  Hoofddorp
T: 023 - 737 06 28
Contact opnemen...

Diensten
Verkooptraining
Presentaties
Online coaching

scheidinglijn.png

Informatief
Blog
Boeken (webshop)
Sales Tools

scheidinglijn.png

Site info
Adres en route
Contact
Over deze site
Sitemap