sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werven

De overdonderende kracht van de stilte

stilte.jpg

Je hoort geen nieuws als ik je vertel dat succesvolle verkopers slimme vragen stellen en geconcentreerd luisteren naar de antwoorden die hun klanten geven. Maar ze doen ook nog wat anders. Wat is dat? 

De meeste verkopers zijn bepaald niet op hun mondje gevallen. Ze zijn vaak razendsnel met het geven van antwoorden op vragen van klanten.

Soms vallen ze de klant zelfs in de rede. Mensen vinden dit uiteraard vervelend. Ze krijgen het gevoel dat de verkoper niet naar hen luistert.

Gelukkig kan het ook anders. Succesvolle verkopers wachten eventjes voordat ze reageren. Zulke pauzes hebben drie grote voordelen.

Het eerste voordeel van een stilte

Door even te wachten met het antwoord loopt de verkoper niet het risico dat hij de klant onderbreekt. Heel vaak zeggen mensen iets. Dan wachten ze eventjes om na te denken en voegen er vervolgens nog iets aan toe.

Als een verkoper direct reageert, loopt hij het risico 'dat iets' mis te lopen. Hoe gaat het vaak? Mensen geven spontaan antwoord op de vraag van de verkoper. Nadat ze dit spontane antwoord hebben gegeven, blijven hun hersenen verder zoeken naar antwoorden.

In feite formuleren ze hun antwoorden hardop. Wat ze in tweede instantie zeggen is regelmatig de kern van de zaak. Als de verkoper dan al weer het hoogste woord voert, ontneemt hij zijn gesprekspartner de kans om zijn gedachten te formuleren.

Het tweede voordeel van een stilte

Door even stil te zijn zeg je als het ware tegen je gesprekspartner: 'Ik luister goed naar u en denk zorgvuldig na over mijn antwoord.' De ander voelt zich gewaardeerd. De verkoper neemt hem serieus. Deze gang van zaken bevordert het wederzijdse vertrouwen.

Heb je er ook zo'n hekel aan als een verkoopgesprek mislukt en jij een mooie order misloopt? Leer hoe je klanten overtuigt om zaken met jou te doen en niet met de concurrent. Meer weten ...

Het derde voordeel van een stilte

Verkopers geven betere antwoorden als ze eventjes de tijd nemen om over hun antwoord na te denken. Het dringt beter tot ze door wat de ander heeft gezegd. 

Tip. Denk na over de emotionele lading van wat de ander zojuist heeft gezegd. Probeer ‘tussen de regeltjes door’ te luisteren. Let op de lichaamstaal van de klant. Emotionele argumenten zijn vaak belangrijker dan rationele argumenten.

Kortom: neem rustig de tijd om wat de ander heeft gezegd op je in te laten werken. Je krijgt meer informatie en jij geeft betere antwoorden en last but not least: de klant voelt zich gewaardeerd.

Meer weten over: 

idee.jpgDeze verkooptips mag je niet missen

Je wilt natuurlijk alles uit je vak halen. Dus ben je altijd op zoek naar nieuwe tips, ideeën en trucs. Je vindt op deze site meer dan 600 blogs en nog veel meer tips. Er komen elke week nieuwe blogs bij.

Meld je snel aan voor de wekelijkse tips. Dan mis je er nooit een! Het is helemaal gratis en zonder enige verplichting. Gewoon doen!

GRATIS VERKOOPTIPS

Ontvang elke week praktische tips waardoor je direct meer verkoopt!
Je kunt je elk moment afmelden
Kado - Meld je direct aan en ontvang een boekje boordevol tips!
Ontvang gratis tips
Verkooptrainingen

winnaar_b2b.jpg

Scoren met je verkoopgesprekken

Wil jij alles uit je verkoopgesprekken halen? Dan is deze training een aanrader. Je leert alles over behoeften bepalen, slimme vragen stellen en effectief afsluiten...


Verkoop-binnendienst-telefoongesprek.jpgNieuwe klanten werven via de telefoon

Leer hoe je sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werft via de telefoon. Je gaat na 1 dag naar huis met een methode die werkt... 


Verkooptraining op maat

Verkooptrainingen speciaal op maat voor bedrijven of groepen medewerkers. Vraag vrijblijvend informatie aan...

Boeken

sluitdedeal_paperback.jpgSluit de deal!

Ze zeggen wel eens 'always be closing'. Is het verstandig dit verkoop-abc'tje toe te passen? Het antwoord zal je verbazen. In dit boek lees je alles over de beste manier om instemming van de klant te krijgen en orders af te sluiten.

Uiteraard vind je nog veel meer tips en adviezen in dit compacte boek. Je leert onder andere 15 afsluittechnieken die elke verkoper hoort te weten en moet kunnen toepassen.

Kortom: slimme verkoopgesprekken voeren en meer orders scoren!

Diensten
Verkooptraining
Presentaties
Online coaching

scheidinglijn.png

Informatief
Blog
Boeken (webshop)
Sales Tools

scheidinglijn.png

Site info
Adres en route
Contact
Over deze site
Sitemap