sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werven

De 6 principes van aardig gevonden worden

aardig.jpg

Waarom zou men je aardig moeten vinden? Voor verkopers is het natuurlijk wel een pré. Want klanten 'gunnen' verkopers soms orders. De volgende vraag is dan:

Hoe zorg je er voor dat anderen je aardig vinden? Je vindt in dit artikel 6 praktische tips.

De ander in het middelpunt van de belangstelling

Heb je wel eens in de wachtkamer van de dokter gezeten? Dan ben je misschien ook wel eens getuige geweest van het volgende tafereel. Eén van de wachtenden vraagt aan een andere patiënt:

'Wat mankeert u?'

De ander antwoordt:

'Ik heb al dagenlang barstende hoofdpijn'.

Vervolgens schakelt de vragensteller direct over op zijn 'ik-verhaal':

'O vertel mij wat, ik heb ook altijd zo'n last van hoofdpijn, blablabla...'

Zo gaat het geklaag eindeloos verder totdat de oproep van de dokter het slachtoffer uit zijn lijden verlost. In feite was de vraag 'Wat mankeert u?' alleen maar bedoeld om over het eigen leed te kunnen praten.

Helaas gebeurt dit ook regelmatig tussen verkopers en klanten. De verkoper stelt een vraag, de klant antwoordt en vervolgens ratelt de verkoper aan een stuk door over zijn product of dienst. Gelukkig kan het ook anders. Dale Carnegie stelde daarvoor al in de jaren dertig de volgende universele principes op.

Principe 1: Wees oprecht geïnteresseerd in andere mensen

Mensen stellen het op prijs als je oprecht belangstelling voor hen toont. Laat je ego eventjes met rust en ga serieus in op wat de ander te vertellen heeft.

Tip. Zoek regelmatig oogcontact tijdens je gesprek. Let op de lichaamstaal van je gesprekspartner. Die zegt soms veel meer over zijn emoties dan zijn woorden.

Principe 2: (Glim)lach

Meestal lopen wij met een grote boog heen om mensen die nors kijken. Wij communiceren liever met opgewekte mensen. Een glimlach op je gezicht toveren, is niet moeilijk en het kost niets.

Tip. Zeg (onhoorbaar) iets geks tegen jezelf. Je schiet vanzelf in de lach.

Principe 3: Onthoud iemands naam

Wat doe je als je ergens onverwacht jouw naam hoort? Er is een aardige kans dat je erop reageert en om je heen kijkt wie jouw naam heeft geroepen.

Probeer altijd de naam van je klanten te onthouden. Het is niet erg attent als je moet vragen: 'Hoe heet u ook alweer?' Laat tijdens het gesprek enkele keren de naam van je gesprekspartner vallen. Overdrijf niet, want dat werkt juist weer averechts.

Tip. Wacht tot je gesprekspartner aangeeft of je hem/haar bij de voornaam mag noemen. Wanneer de ander zegt 'noem me maar [voornaam]', schakel dan over op de voornaam en stop met 'meneren of mevrouwen'. Als je daarmee toch doorgaat creëer je weer afstand. Zoalang de ander het sein niet op veilig zet is het gewoon 'u' en 'meneer / mevrouw [achternaam]'.

Tip. Voel jij je beter met tutoyeren en de voornaam? Dan kun je zelf het initiatief nemen door te zeggen: 'zegt u maar [voornaam] tegen me'. Wacht dan rustig af of de ander het sein op veilig zet.

Principe 4: luister goed. Moedig mensen aan over zichzelf te vertellen

Wellicht het belangrijkste principe. Door goed te luisteren en mensen aan te moedigen over zichzelf te vertellen toon je belangstelling. De ander voelt zich gewaardeerd.


Tip. Bekijk voor het gesprek of je over de persoon meer te weten kunt komen via bijvoorbeeld een LinkedIn-profiel. Maak van deze informatie op gepaste wijze gebruik in je gesprek.

Principe 5: Spreek over de interesses van de ander

De interesses van de verkoper doen niet ter zake. Concentreer je op de klant en ontdek hoe je de klant kunt helpen bij het kopen.

Tip. Stel vragen en luister. Bijvoorbeeld: 'Wat is uw mening / idee over ...?'

Principe 6: Geef de ander het gevoel dat hij belangrijk is (en meen het oprecht)

Wie is de belangrijkste persoon in jouw leven? Denk even rustig na! Dat ben je uiteraard zelf! Daar is niets mis mee. Mensen vinden zichzelf belangrijk. Laat dit dus oprecht merken aan de ander: 'Jij bent belangrijk en dat is de reden waarom ik hier zit'.

Tip. Hoogleraar Roos Vonk heeft bewezen dat slijmen helpt. Deel af en toe tijdens het gesprek een complimentje uit. Zie: 'Meer verkopen door te slijmen'.

Pas op. Het begin van het gesprek is hiervoor minder geschikt omdat zoveel anderen het ook doen. Dan loop je het risico dat men je doorziet.


Verkopen is soms een kwestie van gunnen (maar lang niet altijd), en gunnen doe je iets aan iemand die je aardig vindt.

Meer weten over: 

idee.jpgDeze verkooptips mag je niet missen

Je wilt natuurlijk alles uit je vak halen. Dus ben je altijd op zoek naar nieuwe tips, ideeën en trucs. Je vindt op deze site meer dan 600 blogs en nog veel meer tips. Er komen elke week nieuwe blogs bij.

Meld je snel aan voor de wekelijkse tips. Dan mis je er nooit een! Het is helemaal gratis en zonder enige verplichting. Gewoon doen!

GRATIS VERKOOPTIPS

Ontvang elke week praktische tips waardoor je direct meer verkoopt!
Je kunt je elk moment afmelden
Kado - Meld je direct aan en ontvang een boekje boordevol tips!
Ontvang gratis tips
Verkooptrainingen

Klantgerichte offertes schrijven

Offerte-quote.jpgVraag jij jezelf wel eens af waarom zoveel offertes ongelezen in het vakje 'nog te doen' verdwijnen bij klanten? En hoe jij ervoor zorgt dat men jouw offertes wel leest? En goedkeurt? Je leert het in deze praktische online training...


Nieuwe klanten werven via de telefoon

Acquisitietraining nieuwe klanten werven via de telefoon.jpgVind je telefonische acquisitie lastig? Vallen de resultaten tegen? Lijkt het op een loterij met heel veel nieten?

Kortom: hunker je naar meer afspraken? Dan is deze online training precies wat je zoekt. Je haalt direct meer resultaat uit je telefonische acquisitiegesprekken!


Effectief omgaan met bezwaren en tegenwerpingen

succesvol verkoopgesprek.jpgElke verkoper heeft er mee te maken: klanten of prospects die de kont tegen de krib gooien en allerlei bezwaren en tegenwerpingen opwerpen. Bezwaren zijn van die vervelende obstakels die de afronding van de verkoop in de weg staan.

Na deze online training heb jij er veel minder last van. En komen ze er toch? Dan weet jij hoe je dat varkentje moet wassen en de order toch afsluit. 


Verkooptraining op maat

Verkooptrainingen speciaal op maat voor bedrijven of groepen medewerkers. Vraag vrijblijvend informatie aan...

Boeken

Sluitdedeal125.jpgSluit de deal!

Ze zeggen wel eens 'always be closing'. Is het verstandig dit verkoop-abc'tje toe te passen? Het antwoord zal je verbazen. In dit boek lees je alles over de beste manier om instemming van de klant te krijgen en orders af te sluiten.

Uiteraard vind je nog veel meer tips en adviezen in dit compacte boek. Je leert onder andere 15 afsluittechnieken die elke verkoper hoort te weten en moet kunnen toepassen.

Kortom: slimme verkoopgesprekken voeren en meer orders scoren!

Contactinfo

SalesQuest
Acropolis 29
2134 BG  Hoofddorp
T: 023 - 737 06 28
Contact opnemen...

Diensten
Verkooptraining
Presentaties

scheidinglijn.png

Informatief
Blog
Boeken (webshop)
Sales Tools

scheidinglijn.png

Site info
Adres en route
Contact
Over deze site
Sitemap