sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werven

Moeiteloos contact maken via LinkedIn

social-selling2.jpgAls jij bent zoals ik, dan heb je vast een profiel aangemaakt op LinkedIn. Als je bent zoals veel anderen doe je er misschien weinig tot niets mee. Dat is jammer.

Want via LinkedIn kun je snel en gemakkelijk contact maken met potentiële klanten. Zullen wij samen kijken naar 2 methoden die zo simpel zijn dat vrijwel niemand er aan denkt?

Een Linkverzoek doen

Met enige regelmaat ontvang ik verzoeken van mensen om een verbintenis via LinkedIn aan te gaan. Ze doen het meestal met de standaardtekst van LinkedIn. Het is niet erg persoonlijk. Eigenlijk een beetje gemakzuchtig. Maar…? Ik reageer vrijwel altijd positief. Het komt eigenlijk nooit voor dat ik zo'n verzoek afwijs.

Het kan natuurlijk een stuk beter door de boodschap persoonlijk te maken. Maar zoals gezegd, over het algemeen werkt de standaard boodschap ook. Uiteraard zullen er mensen zijn die niet ingaan op je verzoeken, maar de ervaring leert dat de meeste mensen het wel doen.

Daarmee heb je zonder enige moeite weer een nieuw contact aan je lijst toegevoegd. Overigens is dat natuurlijk pas het begin. Je zult de banden verder aan moeten halen. Daarover lees je zo dadelijk meer. Eerst wil ik je laten kennismaken met een tweede manier om zonder veel moeite nieuwe verbintenissen aan te gaan.

Wie kijkt er naar jouw profiel?

LinkedIn attendeert je er op wanneer mensen jouw profiel hebben bekeken. Waarom mensen een bezoekje aan jouw persoonlijke pagina brengen staat er niet bij. Het is een prima kans om een conversatie te starten. Je kunt bijvoorbeeld een bericht sturen. LinkedIn noemt dat een InMail. Deze optie is alleen beschikbaar in de betaalde versie (premium account). Je kunt bijvoorbeeld de volgende boodschap sturen:

‘Ik zie dat u mijn profiel heeft bekeken. Dat maakt mij wel heel erg nieuwsgierig. Wat was voor u de directe aanleiding om mijn profiel te bekijken?’

Wacht rustig op een reactie. Meestal komt die wel. Maar natuurlijk niet altijd. Als de ander reageert kun je, afhankelijk van zijn antwoord, de conversatie voortzetten. Uiteraard hoort daar ook een uitnodiging bij om een verbintenis aan te gaan.

Het contact is gelegd, hoe nu verder?

Als jij niks doet, gebeurt er meestal bar weinig in jouw netwerkje. De kans dat mensen jouw profiel bekijken is natuurlijk een stuk groter wanneer je actief aan de slag gaat met LinkedIn. Dat geldt uiteraard ook voor het bouwen aan relaties. Kortom: verkopen is vaak een kwestie van (spreekwoordelijk) aan de boom schudden. Als je dat maar vaak genoeg doet valt er vroeg of laat iets uit.

Via LinkedIn kun je aan de boom schudden door regelmatig waardevolle informatie (= content) te delen met je contacten. Het mooist is natuurlijk als je zelf (of jouw bedrijf) nuttige content maakt. Maar je kunt ook interessante informatie van anderen delen. Op die manier creëer je voor anderen een aanleiding om jouw profiel te bekijken. Het is uiteraard ook veel interessanter voor anderen om verbonden te zijn met mensen die nuttige informatie delen. Het mooist is als zij jou als een expert gaan zien. 

Je kunt nog een stapje verder gaan en blogs publiceren via Pulse. Je leest er meer over in een artikel op Marketingfacts.com. Dat is de blog app van LinkedIn. Ben je zelf niet zo’n schrijver? Wie weet kun je dan informatie van jouw bedrijf recyclen. Wanneer je een blog op Pulse publiceert ontvangen jouw contacten hiervan automatisch bericht.

Pas op. Met nuttige informatie bedoel ik uiteraard niet jullie reclamefolder of andere overduidelijke vormen van commercie. Waar je uiteraard wel aan kunt denken zijn: praktijk cases en nieuwe inzichten. 

De volgen de stap: maak het persoonlijk

Het mooie van verbintenissen is dat je deze nieuwe contacten ook persoonlijke berichten kunt sturen. Je kunt bijvoorbeeld vragen stellen. Maar je kunt mensen natuurlijk ook attenderen op die nuttige white paper die jullie onlangs publiceerden. Af en toe mag je ook best een beetje reclame maken. Kortom: plant zaadjes en probeer een conversatie op gang te brengen.

Wil je kennismaken allerlei slimme manieren om via internet contact te maken met nieuwe klanten? Meld jezelf dan aan voor de workshop 'Acquireren met een digitaal steuntje in de rug'.

Meer weten over:

Over dit artikel:

idee.jpgDeze verkooptips mag je niet missen

Je wilt natuurlijk alles uit je vak halen. Dus ben je altijd op zoek naar nieuwe tips, ideeën en trucs. Je vindt op deze site meer dan 600 blogs en nog veel meer tips. Er komen elke week nieuwe blogs bij.

Meld je snel aan voor de wekelijkse tips. Dan mis je er nooit een! Het is helemaal gratis en zonder enige verplichting. Gewoon doen!

GRATIS VERKOOPTIPS

Ontvang elke week praktische tips waardoor je direct meer verkoopt!
Je kunt je elk moment afmelden
Kado - Meld je direct aan en ontvang een boekje boordevol tips!
Ontvang gratis tips
Verkooptrainingen

winnaar_b2b.jpg

Scoren met je verkoopgesprekken

Wil jij alles uit je verkoopgesprekken halen? Dan is deze training een aanrader. Je leert alles over beoheften bepalen, slimme vragen stellen en effectief afsluiten...


Verkoop-binnendienst-telefoongesprek.jpgNieuwe klanten werven via de telefoon

Leer hoe je sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werft via de telefoon. Je gaat na 1 dag naar huis met een methode die werkt... 


Verkooptraining op maat

Verkooptrainingen speciaal op maat voor bedrijven of groepen medewerkers. Vraag vrijblijvend informatie aan...

Boeken

Slim onderhandelen over prijzen

slimonderhandelen_paperback.jpgHakketakken klanten steeds vaker over jouw prijzen? Loop je deals mis omdat klanten vinden dat je te duur bent? Dan is dit praktische boek de oplossing voor het probleem.

Je leert hoe je het verkoopgesprek opbouwt en op het juiste moment je prijs presenteert. Tja... en als ze dan toch moeilijk gaan doen, dan vind je talloze slimme oplossingen.

Diensten
Verkooptraining
Presentaties
Online coaching

scheidinglijn.png

Informatief
Blog
Boeken (webshop)
Sales Tools

scheidinglijn.png

Site info
Adres en route
Contact
Over deze site
Sitemap