sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werven

De 3 gouden regels voor telefonische acquisitiegesprekken

goud.jpgDe eerste opgave bij telefonische acquisitie is de nieuwsgierigheid van de prospect prikkelen. Want zonder interesse krijg je geen gesprek.

Dat je de interesse moet opwekken is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Als je 3 belangrijke vuistregels in acht neemt, kom je vaak al een heel eind.

Het is lang geleden dat zich het volgende afspeelde. Ik was bezig het eten klaar te maken. Plotseling rinkelde de telefoon. Mijn vrouw nam op en niet lang daarna hoorde ik: 'dan moet u mijn man hebben'.

Ik: 'Goedenavond u spreekt met Michel Hoetmer'.
Hij: 'Spreek ik met de heer M. Hoetmer?'
Ik: 'Ja daar spreekt u mee'.
Hij: 'Ik ben .. van ... pensioenadviesbureau 'zus en zo'. Schikt het dat ik u bel of bent u net aan het eten?'

Ik verkeerde even in verwarring, want het antwoord was geen van beiden.

Ik: 'Nou ik ben bezig met het eten te koken, maar als u het kort houdt is het in orde'.
Hij: 'Meneer Hoetmer, zoals u wellicht bekend is hebben wij onlangs een informatiecentrum bij u in de buurt geopend.'

Ik wist nergens van en gaf dat aan. Maar hij ging onverstoorbaar verder.

Hij: 'Mag ik u een paar vragen stellen?'
Ik: 'Ga uw gang'.
Hij: 'Bent u in loondienst?'

Eventjes dacht ik: 'dat gaat je helemaal niets aan', maar ik wilde niet vervelend doen:

Ik: 'Nee, ik ben niet in loondienst', was mijn afgemeten antwoord.
Hij: 'O dan behoort u niet tot onze doelgroep. Ik wens u nog een prettige avond'.

Voordat ik kon reageren lag de hoorn op de haak. Hij liet me in verwarring achter over het merkwaardige gesprek.

Wat deed hij verkeerd?

Eigenlijk alles! Hij luisterde niet goed. De vraag 'bent u de heer M. Hoetmer?' is natuurlijk een beetje onnozel als hij al weet dat hij wordt doorverbonden naar 'de heer des huizes' die zich vervolgens ook nog meldt als Michel Hoetmer.

Waarom die 'M'? Leest hij mijn naam op uit zijn bestand? Was ik niet duidelijk? Ook de vraag of het schikt en meteen vragen of ik aan het eten ben, duidt op onzekerheid. Na het standaard 'schikt het u…' weet je meteen dat je een telemarketeer aan de lijn hebt.

In dit geval was het helemaal niet meer nodig om toestemming te vragen. Anders had mijn vrouw wel gezegd dat het niet uitkwam. Idem dito als een secretaresse je doorverbindt naar haar manager. 

Tip. Vraag wel om toestemming, maar gebruik bij voorkeur niet de geijkte zinsneden 'schikt het u' of 'bel ik gelegen?' Het zijn clichés. In plaats daarvan kun je ook vragen 'stoor ik u?' of 'hebt u een paar minuten tijd?' Zie ook het artikel: Toestemming vragen voor een acquisitiegesprek, moet dat?


Ook dat gedoe over het informatiecentrum begrijp ik niet goed. Hoe had ik dat moeten weten? Wat heb ik eraan? Vervolgens walst hij over mijn 'nee' heen en gaat direct verder met zijn script. Want zoveel is zo langzamerhand wel duidelijk: hij zit als een naald in een grammofoonplaat vast in de groef.

Een andere fout is dat hij geen reden gaf voor zijn vraag 'of ik in loondienst was'. De kapstok voor zijn gesprek, waarin je kunt motiveren waarom je vragen stelt, ontbrak.

Het slot van het gesprek was nogal bot. Hij schrijft me af als potentiële klant. Denkt hij dat ik werkeloos ben en daarom niet interessant? Of wil hij niets met ondernemers te maken hebben? En wat had mij me te bieden? Het zal altijd een raadsel blijven.

Tip. Wees een beetje soepel in je aanpak. Oefen allerlei situaties met je collega's! Deze persoon opereerde als een robot. Er zat geen enkele spontane reactie bij. Daarop knappen mensen bijzonder snel af. 

Verspilling van tijd en geld

Zulke telefonische acquisiitegesprekken zijn natuurlijk een verspilling van geld en tijd. Wat zal het succespercentage van dit heerschap zijn? Misschien enkele tienden van procenten. Hij mist de kern van effectieve telemarketing:

Interesse opwekken bij de klant.

Erger nog, als ik ooit een advies nodig heb, zal ik het nooit bij dit bedrijf doen. Deze meneer heeft zichzelf gediskwalificeerd als serieuze gesprekspartner.

Tip. Ben je het zat om telkens te horen 'ik heb geen interesse'? Gruw je van het idee om koud te moeten bellen? Kortom: wil je meer uit je telefonische acquisitiegesprekken halen? Meld je dan aan voor de training 'Nieuwe klanten werven via de telefoon'. Je gaat gegarandeerd naar huis met een opzet die werkt!

Was dit gesprek uitzondering op de regel?

Helaas niet. Ik ontvang regelmatig soortgelijke telefoontjes. Weinig verkopers weten mijn belangstelling op te wekken. Het is allemaal zo voorspelbaar:

'Schikt het dat ik u bel en bent u geïnteresseerd in [product of dienst]?' of 'Wij zijn ... en doen ...!'

Dat is het enige wat me is bijgebleven van deze telefoontjes. Ze duurden geen van allen langer dan 1 minuut. Hieronder volgen de drie belangrijkste vuistregels.

Regel 1: interesse opwekken

Begin met een verrassende opening en probeer de interesse van de prospect op te wekken. Alleen nieuwsgierige prospects zijn bereid je een ogenblik van hun kostbare tijd te gunnen. Ken je doelgroep en weet wat er bij hen speelt. Welke problemen los je voor ze op? Haak daar meteen op in. Bijvoorbeeld: de pensioenadviseur uit het bovengenoemde verhaal had alsvolgt het gesprek op gang kunnen brengen:

"De meeste mensen hebben in Nederland het idee dat hun pensioen goed is geregeld. Maar in de praktijk blijkt dat nogal eens tegen te vallen. Vooral bij mensen met twee inkomens. En eerder stoppen met werken zit er voor velen al helemaal niet meer in. Maakt u zich daarover wel eens zorgen?"

Zoiets roept enige stof tot gesprek op. De prospect vraagt zich misschien af: is dat bij mij wel goed geregeld dan? En hoe zit het dan met dubbele inkomens?

Regel 2: positioneer jezelf als een professional

Introduceer jezelf bij het wederzijds voorstellen. Vraag om toestemming voor het gesprek. Haak vervolgens in op een mogelijk probleem, irritatie of ongemak van de prospect. Vind je dat te negatief? Dan kun je mensen op een idee brengen. Hoe ze (wellicht) betere resultaten kunnen bereiken.

Tip. Bijvoorbeeld: 'Wat wij regelmatig tegenkomen is [benoem kort probleem]. Is dit voor u herkenbaar?

Tip. Formuleer het probleem in de derde persoon. Dus wat voor een probleem anderen hebben. Of hoe anderen betere resultaten hebben geboekt. Met het gebruik van de derde persoon, hoeft niemand zich persoonlijk aangesproken te voelen.

Tip. In deze gespreksopening (= de kapstok waaraan je het gesprek ophangt), mag je best wat 'twijfeltaal' gebruiken. Denk aan woorden als 'wellicht' of 'misschien'. Wanneer je te stellig bent, kan dat betweterig overkomen.


Je vertelt in eerste instantie nog niets over je product of dienst. Daarmee vermijd je dat mensen zeggen 'zoiets heb ik al!' of 'ik ben al voorzien!' Zie ook: De 7 grootste acquisitiebloopers

Kortom: de prospect wil zo snel mogelijk antwoord op de vraag: 'wat heb ik eraan?' of 'hoe word ik er beter van?'

Regel 3: werk aan je geloofwaardigheid

Vragen over persoonlijke gegevens of de manier waarop een bedrijf wordt gerund zijn vertrouwelijk. Wie geeft zijn ziel en zaligheid zomaar bloot aan willekeurige vreemden? Vraag dus niet direct naar vertrouwelijke of gevoelige informatie.

Stel enkele korte vragen die prospect zonder bezwaar kan beantwoorden. Dat zijn meestal situatievragen. Bijvoorbeeld vragen over voor de prospect bekende feiten. Gebruik deze om de prospect naar een mogelijk probleem te leiden.

Dan kun je vervolgens een probleemvraag stellen. bijvoorbeeld:

'Hebt u wel eens last van ...?' of 'Maakt u zich wel eens zorgen over ...?'

Telefonisch afspraken maken is minder moeilijk dan het lijkt. Steek vooral voldoende tijd in de voorbereiding van gesprekken. Zodat je weet wat er bij je doelgroep leeft. Dan kun je relevante onderwerpen aansnijden en ter zake doende vragen opwerpen. Met een beetje creativiteit kom je een heel eind!

Meer weten over:

idee.jpgDeze verkooptips mag je niet missen

Je wilt natuurlijk alles uit je vak halen. Dus ben je altijd op zoek naar nieuwe tips, ideeën en trucs. Je vindt op deze site meer dan 600 blogs en nog veel meer tips. Er komen elke week nieuwe blogs bij.

Meld je snel aan voor de wekelijkse tips. Dan mis je er nooit een! Het is helemaal gratis en zonder enige verplichting. Gewoon doen!

GRATIS VERKOOPTIPS

Ontvang elke week praktische tips waardoor je direct meer verkoopt!
Je kunt je elk moment afmelden
Kado - Meld je direct aan en ontvang een boekje boordevol tips!
Ontvang gratis tips
Verkooptrainingen

Actief verkopen vanuit de binnendienst.jpgActief verkopen vanuit de binnendienst

Actief verkopen en perfecte service verlenen zijn een 'must' voor commerciële binnendienstmedewerkers. Je leert in één dag alle cruciale vaardigheden voor een succesvolle start in de binnendienst... 


Acquisitietraining nieuwe klanten werven via de telefoon.jpgNieuwe klanten werven via de telefoon

Vind je telefonische acquisitie lastig? Vallen de resultaten tegen? Lijkt het op een loterij met heel veel nieten?

Kortom: hunker je naar meer afspraken? Dan is deze training precies wat je zoekt. Je haalt direct meer resultaat uit je telefonische acquisitiegesprekken!


Verkooptraining op maat

Verkooptrainingen speciaal op maat voor bedrijven of groepen medewerkers. Vraag vrijblijvend informatie aan...

Boeken

slimonderhandelen125.jpgSlim onderhandelen over prijzen

Hakketakken klanten steeds vaker over jouw prijzen? Loop je deals mis omdat klanten vinden dat je te duur bent? Dan is dit praktische boek de oplossing voor het probleem.

Je leert hoe je het verkoopgesprek opbouwt en op het juiste moment je prijs presenteert. Tja... en als ze dan toch moeilijk gaan doen, dan vind je talloze slimme oplossingen.

Diensten
Verkooptraining
Presentaties
Online coaching

scheidinglijn.png

Informatief
Blog
Boeken (webshop)
Sales Tools

scheidinglijn.png

Site info
Adres en route
Contact
Over deze site
Sitemap