sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werven

Een warme ontvangst

[Referenties] [Adressen en leads verzamelen

Je hoort niets nieuws als ik je vertel dat de eerste indruk vaak bepalend is voor je succes in de verkoop. Als je gaat acquireren via inloopbezoeken bij bedrijven is een prefecte presentatie noodzaak. Dat begint al bij de receptie van het bedrijf dat je bezoekt. Je vindt hier 10 tips waardoor je direct meer uit je acquisitiegesprekken haalt.

Meteen klikken met de receptioniste

De receptioniste heeft meestal de macht om je toe te laten of juist te weigeren tot de persoon die jij zo graag wil spreken. Daarom is het verstandig dat jij jezelf ook bij haar op de best mogelijke wijze presenteert. Het moet dus meteen klikken, anders kun je het wel vergeten.

1. Zelfvertrouwen

Stap vol zelfvertrouwen het gebouw binnen. Twijfel je aan jezelf? Zeg dan iets raars, zoals: "Ik ben de beste verkoper van de hele wereld!" Ook al geloof je er zelf geen snars van dan moet je er vast om glimlachen. Daar draait het om. Het moet iedereen meteen duidelijk zijn dat er een echte persoonlijkheid is gearriveerd. Je hebt iets te bieden waarmee je klanten helpt. Dus gedraag jezelf als iemand die eerlijk is, zelfverzekerd en professioneel.

2. Een stevige tred

Komt nooit schuchter binnen, maak jezelf niet kleiner dan je bent. Loop met een zekere, vlotte en verende tred richting de balie. Bedenk dat mensen veel kunnen aflezen uit jouw lichaamstaal.

3. Visitekaartje bij de hand

Zorg dat je een visitekaartje bij de hand hebt. Maak eerst oogcontact, stel jezelf voor en overhandig dan pas je visitekaartje. Als je eerst in je koffer of een zak van je jas moet rommelen maakt dat een rommelige indruk.

4. Glimlach

Blijf glimlachen en zeg "goeden morgen (of middag)". Pauzeer dan eventjes. De ander moet wennen aan je stem en het duurt vaak een paar tellen voordat mensen beginnen te luisteren. Haal nog een keertje diep adem en ga dan pas verder.

5. Geef je visitekaartje

Terwijl jij jezelf voorstelt geef je het visitekaartje. Spreek rustig en helder. Als je te snel spreekt kan men daaruit afleiden dat je zenuwachtig bent. Je kunt het tempo waarin je spreekt met gemak controleren.

6. Vraag om hulp

Maak de ander belangrijk en vraag: "Wellicht dat u mij kunt helpen?" Een vriendelijk uitgesproken verzoek zal de ander in een milde stemming brengen. Deze simpele zin geeft de ander de receptioniste het gevoel dat ze meester is over de situatie. Je stelt haar in staat om je een dienst te bewijzen. De meeste mensen zijn daartoe graag bereid.

7. Vragen om de naam

Vraag naar de naam van de persoon die je wil spreken. Zeg: "Kunt u mij zeggen wie er over ... gaat?" Wees beleeft en geduldig. Als jij arrogant of drammerig overkomt , bereik je niets. De ander gaat zich defensief gedragen en de kans is groot dat daarmee de zaak verkeken is.


Ontvang elke week praktische verkooptips en adviezen. Het is helemaal gratis. Bovendien ontvang je een tipboekje boordevol tips als welkomstcadeau! Aanmelden...


8. De naam en hoe verder?

Nadat je de naam van de juiste persoon hebt gekregen vraag je of deze beschikbaar is om kort me je te spreken. Omdat jouw bezoek spontaan is, vraag je beter niet te veel in een keer. Zeg dat je deze persoon graag eventjes voor op z'n hoogst 5 of 10 minuten wil spreken. Het doel van dit bezoek is slechts een spreekwoordelijke voet tussen de deur te krijgen.

9. Als de persoon niet beschikbaar is

Vraag dan wanneer je deze persoon wel kunt spreken. Wellicht heeft deze persoon een secretaresse die zijn agenda bijhoudt. Vraag of je eventjes met haar kunt overleggen. Als dat niet mogelijk is, informeer dan naar de beste tijden waarop je kunt terugkeren, of deze persoon bellen.

Het heeft weinig zin om een koud bezoek af te leggen en dan zonder resultaat af te druipen. Haal het maximaal mogelijke uit de situatie. Onderneem iets waardoor je een stapje verder komt. Probeer meer informatie te krijgen over het bedrijf of de persoon die je graag wilt ontmoeten.

10. Bedanken

Bedank de receptioniste voor de moeite die zij gedaan heeft. Vergeet nooit haar naam te noemen. Toon waardering voor haar als persoon. Behandel haar als een belangrijk persoon (dat is ze ook!). Door je zo op te stellen vergroot jouw kansen bij een volgend bezoek.

De resultaten van inloopbezoeken zijn onvoorspelbaar, maar met deze tips is jouw volgende bezoek al een beetje warmer dan het eerste.

Meer artikelen over:

Auteur: Michel Hoetmer
Datum: 11/11/2002

telefoneren.jpgSneller gemakkelijker klanten werven met de telefoon?

Maak sneller en gemakkelijker afspraken via de telefoon. Je bedenkt prikkelende gespreksopeningen, voert krachtige gesprekken en ontmoet minder weerstand. Kortom: je werft direct meer nieuwe klanten. Lees alle informatie over deze acquisitietraining... 

Reageren
Naam
Woonplaats
E−mailadres (niet zichtbaar)
Bericht

GRATIS VERKOOPTIPS

Ontvang elke week praktische tips waardoor je direct meer verkoopt!
Je kunt je elk moment afmelden
Kado - Meld je direct aan en ontvang een boekje boordevol tips!
Ontvang gratis tips
Verkooptrainingen

Scoren met je verkoopgesprekken

verkooptraining SMV.jpgNa deze inspirerende dag weet je hoe je de behoeften van de klant achterhaalt en direct meer deals sluit. 

Complete training (1 dag) met 4 x 1 uur opvolgende coaching!


Effectiever Acquireren

telefoneren.jpgMaak sneller en gemakkelijker afspraken via de telefoon. Je gaat naar huis met een opzet die absoluut werkt.  

Complete training (1 dag) met 4 x 1 uur opvolgende coaching!


Acquireren met een digitaal steuntje in je rug

acquireren_via_internet_150.jpgSchakel soepel over van koude naar warme acquisitie. Combineer internet en telefoon tot een effectieve klantmagneet.


Verkooptraining op maat

Verkooptrainingen speciaal op maat voor bedrijven of groepen medewerkers. Vraag vrijblijvend informatie aan...

Meest gelezen blogs

  1. Verkopen volgens de SPIN-methode
  2. Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van accountmanagers?
  3. Hoe stel je goede vragen?
  4. 10 Tips voor telefonisch klanten werven
  5. 7 Bananenschillen in offertes

Boeken

Maakvandetelefoonjevriend.jpgMaak van de telefoon je vriend

Succesvol acquireren voor verkopers en ondernemers

Telefonische acquisitie is een bijzonder effectieve en efficiënte manier om nieuwe business te genereren. Het is echter niet altijd even gemakkelijk.

Je maakt in dit boek kennis met een methodiek die prima werkt en aansluit op de belevingswereld van je prospect.

Kortom: je legt sneller en gemakkelijker contact met nieuwe klanten... 


sluitdedeal_paperback.jpgSluit de deal!

Slimme verkoopgesprekken voeren en meer orders scoren

In dit boek lees je alles over de beste manier om instemming van de klant te krijgen en orders af te sluiten.
Uiteraard vind je nog veel meer tips en adviezen in dit compacte boek. Je leert onder andere 15 afsluittechnieken die elke verkoper hoort te weten en moet kunnen toepassen.

Kortom: slimme verkoopgesprekken voeren en meer orders scoren!


Je vindt nog meer praktische boeken in onze shop...

Diensten
Verkooptraining
Presentaties
Online coaching

scheidinglijn.png

Informatief
Blog
Boeken (webshop)
Sales Tools

scheidinglijn.png

Site info
Adres en route
Contact
Over deze site
Sitemap