sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werven

Toestemming voor een acquisitiegesprek vragen, moet dat?

janee.jpgMoet je wel of niet toestemming voor het acquisitiegesprek vragen? De meningen zijn hierover soms heftig verdeeld.

Sommige verkopers vinden het niet nodig. Ze redeneren als je niet met iemand wil spreken, dan pak je de telefoon toch niet op? Is dat niet iets te kort door de bocht? Omdat...?

... het rinkelen van de telefoon behoorlijk dwingend is. Het is een automatische reactie van veel mensen om de telefoon op te pakken, ook als ze druk zijn. Mensen zijn vreselijk nieuwsgierig en dus willen ze eventjes luisteren wie ze aan de lijn hebben en wat ze willen vertellen.

Helaas luisteren ze vaak met een 'half oor' omdat ze in hun hoofd nog met andere dingen bezig zijn, of vanwege de tijddruk. Als je dan je verhaal afsteekt, loop je het risico dat ze je snel afwimpelen. Je hebt je kruit verschoten en daarna kom je er niet meer aan te pas.

Hoffelijk gedrag

Het is een kwestie van de normale beleefdheid in acht nemen om eerst toestemming te vragen. Je geeft de prospect daarmee de gelegenheid om het gesprek op een ander moment, wanneer hij meer tijd en aandacht heeft, met je te voeren.

Maar dat is niet alles. Op een wat dieper niveau geef je de prospect ook het gevoel dat hij de controle over het telefoongesprek in handen heeft gekregen. Hierdoor maak je meer ontvankelijk voor wat jij met ze wil bespreken.

Tip. Ben je het zat om telkens te horen 'ik heb geen interesse'? Gruw je van het idee om koud te moeten bellen? Kortom: wil je meer uit je telefonische acquisitiegesprekken halen? Meld je dan aan voor de training 'Nieuwe klanten werven via de telefoon'. Je gaat gegarandeerd naar huis met een opzet die werkt!

Geen tijd?

Het komt regelmatig voor dat prospects zeggen:

'Sorry maar ik heb nu geen tijd, kunt u op een ander moment terugbellen?'

Probeer dan een concrete terugbelafspraak te maken (met datum en tijd). Lukt het? Noteer de afspraak in je agenda en bel stipt op tijd terug. 

Een ander veel voorkomende reactie is:

'Sorry ik heb nu geen tijd, maar waar gaat het over?'

Logisch want mensen zijn nieuwsgierig. Het is beter om niet op deze uitnodiging in te gaan. Houd ze nieuwsgierig! Als je het toch doet zijn er twee mechanismen die tegen je werken:

  1. Je hebt de neiging om je eigen verhaal in te korten, misschien zelfs een beetje af te raffelen. Het is dus minder duidelijk of prikkelend dan anders.
  2. De prospect luistert gehaast naar wat je vertelt.

Het resultaat: de boodschap komt niet goed over. De kans is groot dat ze reageren met 'daarin ben ik niet geïnteresseerd'.

Tip. Laat je niet in de kaart kijken. Houd ze nieuwsgierig. Zeg:

'Meneer / mevrouw [naam] ik respecteer uw tijd, wat ik met u wil bespreken gaat enkele minuten duren, wanneer komt het u beter uit?'

Daarmee heb je een aardige kans (je toont respect) dat ze stoppen met verdere vragen te stellen en dat je op een beter moment kunt terugbellen.

Meer weten over:

idee.jpgDeze verkooptips mag je niet missen

Je wilt natuurlijk alles uit je vak halen. Dus ben je altijd op zoek naar nieuwe tips, ideeën en trucs. Je vindt op deze site meer dan 600 blogs en nog veel meer tips. Er komen elke week nieuwe blogs bij.

Meld je snel aan voor de wekelijkse tips. Dan mis je er nooit een! Het is helemaal gratis en zonder enige verplichting. Gewoon doen!

GRATIS VERKOOPTIPS

Ontvang elke week praktische tips waardoor je direct meer verkoopt!
Je kunt je elk moment afmelden
Kado - Meld je direct aan en ontvang een boekje boordevol tips!
Ontvang gratis tips
Verkooptrainingen

Klantgerichte offertes schrijven

Offerte-quote.jpgVraag jij jezelf wel eens af waarom zoveel offertes ongelezen in het vakje 'nog te doen' verdwijnen bij klanten? En hoe jij ervoor zorgt dat men jouw offertes wel leest? En goedkeurt? Je leert het in deze praktische online training...


Nieuwe klanten werven via de telefoon

Acquisitietraining nieuwe klanten werven via de telefoon.jpgVind je telefonische acquisitie lastig? Vallen de resultaten tegen? Lijkt het op een loterij met heel veel nieten?

Kortom: hunker je naar meer afspraken? Dan is deze online training precies wat je zoekt. Je haalt direct meer resultaat uit je telefonische acquisitiegesprekken!


Effectief omgaan met bezwaren en tegenwerpingen

succesvol verkoopgesprek.jpgElke verkoper heeft er mee te maken: klanten of prospects die de kont tegen de krib gooien en allerlei bezwaren en tegenwerpingen opwerpen. Bezwaren zijn van die vervelende obstakels die de afronding van de verkoop in de weg staan.

Na deze online training heb jij er veel minder last van. En komen ze er toch? Dan weet jij hoe je dat varkentje moet wassen en de order toch afsluit. 


Verkooptraining op maat

Verkooptrainingen speciaal op maat voor bedrijven of groepen medewerkers. Vraag vrijblijvend informatie aan...

Boeken

Sluitdedeal125.jpgSluit de deal!

Ze zeggen wel eens 'always be closing'. Is het verstandig dit verkoop-abc'tje toe te passen? Het antwoord zal je verbazen. In dit boek lees je alles over de beste manier om instemming van de klant te krijgen en orders af te sluiten.

Uiteraard vind je nog veel meer tips en adviezen in dit compacte boek. Je leert onder andere 15 afsluittechnieken die elke verkoper hoort te weten en moet kunnen toepassen.

Kortom: slimme verkoopgesprekken voeren en meer orders scoren!

Contactinfo

SalesQuest
Acropolis 29
2134 BG  Hoofddorp
T: 023 - 737 06 28
Contact opnemen...

Diensten
Verkooptraining
Presentaties

scheidinglijn.png

Informatief
Blog
Boeken (webshop)
Sales Tools

scheidinglijn.png

Site info
Adres en route
Contact
Over deze site
Sitemap